El politicòleg Roger Fort Gasia dins del Master en Marqueting Polític, Estrategies i Comunicació Política (ICPS), ha fet un estudi dirigit pel professor Antoni Gutiérrez-Rubí titulat "Radiografía de la consultoría política en España".
Si desitgeu conèixer el contingut de l'estudi us podeu posar en contacte amb
Roger Fort.
GUIÓ DE L’ENTREVISTA DE ROGER FORT A JORDI OLIVERES DIRECTOR D’ESTRATÈGIA LOCAL
PART I. EL CONSULTOR POLÍTIC I EL POLÍTIC
1. Que és un consultor polític? Com definiria la seva tasca? Quins atributs i habilitats ha de manejar?
2. En quina mesura creu que influeix el seu consell/assessorament al polític?
3. Quin és l’objectiu del consultor polític?
4. L’acostumen a contractar per un aspecte concret o per “algo” més global com una campanya com l’estratègia?
Normalment treballeu per persones d’àmbit local, municipal o també autonòmic...
5. Quin grau de responsabilitat s’atribueix al consultor polític? (resultats electorals, imatge, valoració, etc.)
6. Li demanen millorar la projecció pública a ciutadans i mitjans, o també temes relacionats amb l’àmbit intern (partit, govern, departament, etc.)?
7. El com per damunt del què?
8. Perquè els polítics i els partits necessiten l’assessoria externa?
9. Com va entrar al món de la consultoria política?
Això és molt comú, no?
10. Quin és el prototip de candidat per treballar-hi correctament? Fins a quin punt considera entendre i empatitzar amb els seus client important?
11. Pot treballar amb un candidat o partit oposat a la seva ideologia?
PART II. LA RECEPTIVITAT DEL SISTEMA A LA CONSULTORIA POLÍTICA
12. Quina receptivitat veu en la classe política d’aquest país en la consultoria política? (obertura a l’assessorament extern)
Què vols dir amb cultura de l’estat major?
13. Quins recels i quines oportunitats desperta la consultoria política en els partits i els polítics?
14. Es produeixen col•lisions entre els spin doctors de cada partit i el seu assessorament?
15. Creu necessari que el sistema polític, de partits i electoral canviï per tal que sigui més permeable al món de la consultoria política?
Vols dir que hi ha altres consultories que ‘segresten’
16. A què atribueix les diferències/grau de desenvolupament en la consultoria política entre EUA, Europa i Espanya/Catalunya?
L’Obama no tant....
17. Com creu que el gran públic valora actualment els assessors en comunicació/consultors polítics?
Però si creus que han de tenir poca rellevància mediàtica, com combatre la desconeixença de la gent sobre la consultoria política i la gent que la coneix té la idea aquesta que són els que mouen els fils a l’ombra, és a dir, com combatre aquesta visió que potser hi ha una mica a la societat si no es dona conèixer la consultoria política a mitjans
PART III. EL PROTAGONISME DELS CONSULTORS POLÍTICS ALS MITJANS
18. Es critica a la professió, que alguns consultors polítics aprofiten la seva posició per erigir-se com a celebritats i aprofitar la seva professió pel benefici propi Vostè què en pensa?
PART V. LA PROFESSIÓ DE LA CONSULTORIA POLÍTICA EN L’ACTUALITAT I TENDÈNCIES DE FUTUR
19. Descrigui breument el mapa formatiu i laboral de la consultoria i l’assessoria política i en comunicació d’aquest país
20. Creu que l’oferta formativa en consultoria política/comunicació política és suficient? Com creu que evolucionarà en un futur?
21. Creu que el gremi està suficientment agrupat/organitzat? Què proposaria?
22. Quina relació té amb altres assessors/consultors en la matèria? Creu que és un món endogàmic?
Hi ha recels entre consultors?
23. Com valora el rol del consultor polític en la Catalunya actual? Com creu que evolucionarà?
24. Quins reptes i amenaces té la professió en l’actualitat i en el futur?
25. Què és lo millor, lo pitjor, el que sobra i el que falta en la consultoria política d’aquest país?
Catalunya, puntal en consultoria política
26. Creu que el món de la consultoria política està molt tancat només per uns privilegiats? Engrescaria a algú a “muntar” la seva pròpia consultoria política?
Però algú com jo que acaba d’estudiar polítiques i un màster, perquè jo tinc un amic que ara ha muntat una consultoria.
Els contactes són importants?
27. Observant l’estat de les coses actual, quina perspectiva futura de la professió veu a Catalunya i Espanya?
PART VI. CANVIS QUE AFAVOREIXEN LA CONSULTORIA POLÍTICA
28. Com valora l’auge de la comunicació política al nostre país en els últims anys? Perquè s’està produint aquest auge?
29. Com valora la creixent publicació, ficció audiovisual i blogosfera sobre la consultoria i comunicació política?
30. Quin impacte estan tenint les tecnologies 2.0 en la consultoria política? Quin paper té l’assessor polític en les noves tecnologies?
31. Creu que la professionalització de la política a la que vostès contribueixen s’acabarà estenent en tots els nivells? Perquè?
32. Quin paper creu que poden tenir els mitjans de comunicació tradicionals i els nous mitjans digitals en aquest procés?