Per Albert Calderó
L'any 1999 hi va haver 2.140 focs importants en aquesta comarca, que van produir 15 morts, l'any 2009 hi va haver només 1.299 focs amb 8 morts. Al mateix temps, el nombre de bombers ha baixat de 1400 a 850. D'acord amb l'auditoria pública realitzada el 2008, aquest servei va ser el més eficient del Regne Unit en proporció a la seva població.
Fins a 1999 l'única preocupació del servei era la resposta ràpida: el seu objectiu principal era arribar al lloc del foc 5 minuts com a màxim després de cada trucada. Però van arribar a la conclusió que per millorar l'eficàcia havien de centrar-se en la prevenció a les llars, de manera que es van dedicar a coordinar-se amb els serveis socials i altres serveis comunitaris, conscienciant les persones sobre la prevenció, visitant les cases i proposant mesures preventives i detectors de fum.
Al mateix temps van anar reduint els efectius de plantilla, en comprovar que augmentant la prevenció hi havia menys focs. Els sindicats de bombers van organitzar una vaga per protestar per les reduccions de plantilla, però el director del servei els va dir als periodistes que ningú se n'assaventaria de la vaga, perquè amb els 200 bombers que no la seguien en tenia de sobres per cobrir els serveis d'emergència. La vaga va acabar en menys d'un mes.
Conclusió: Tot servei públic pot ser prestat millor i alhora per menys diners, si hi ha una reflexió seriosa i s'aplica creativitat a la relació entre mitjans i fins, i es té valor suficient per posar en pràctica solucions innovadores. No hi ha serveis irreformables, ni tan sols els de bombers. No hi ha excuses, cal gestionar millor.
Més informació a Merseyfire